Elöljáróban néhány szó magáról a Glacier Expressről. Ez Svájc leghíresebb vasútvonala. Zermattból közlekedik St. Moritzba vagy Davosba. A vonat a szó szoros értelmében nem expressz, mert a hegyek miatt csak lassan tud haladni. Ezzel azonban kiérdemelte a világ leglassabb expressze címet. A teljes távot a vonat kb. hét és fél óra alatt teszi meg, ez alatt áthalad 291 hídon és 91 alagúton. A vonat út egyes szakasza az UNESCO világörökség része. A vonaton speciálisan kialakított kocsik közlekednek. A kocsik teteje úgy van kiképezve, hogy ülve is meg lehessen csodálni a hegyeket, vagyis üveglapok vannak berakva a tetőbe.
Glacier Express - ezzel szerettem volna utazni
Erre a vonat útra indultunk Henivel és Annáékkal július 27.-én. Illetve pontosabban csak egy szakaszára. Churból vonatoztunk St. Moritzig. Mivel ez az egész szakaszhoz képest ez rövidnek számít, így az igazi Glacier Express kocsikra nem adnak el jegyet. Ezen okból kifolyólag sajnos, csak a Rhätische Bahn kocsijaival utazhattunk. (Graubünden kantonban ugyanis magán vasúttársaság üzemelteti a vonatokat.) Azért persze az élmény így is ugyanaz volt. Főleg, hogy sajnos az elején még kicsit ködös volt minden, ezért a hegyek tetejét akkor se láttuk volna, ha a másik kocsiban ülünk.... Azonban, ha azt hozzátesszük, hogy a Bodeni-tó partján még szakadt az eső, ahhoz képest egész jó idő volt már Churban. És Engadin kantonabn, St. Moritzban már a nap is sütött.:)
Rhätische Bahn - végül ilyennel utaztunk
Tényleg gyönyörű helyeken közlekedik a vonat és hihetetlen magasságokba kapaszkodik fel szerpentineken. A hidak pedig egyszerűen lenyűgözőek.:) Azért a vonatból fotózást még gyakorolni kell... Hiszen igaz, hogy nem közlekedik eszeveszett gyorsasággal a vonat, de azért mindig becsúszott egy-egy fa a képbe.:( Azért így is lett egy-két használható(bb) kép.:)
(Nem a legjobb minőség, de a lényeg látszik rajta.)
A rétorománt itt még mindig használják.:) Ez Svájc negyedik hivatalos nyelve, a német, francia és olasz mellett.
A vonat út után eltöltöttünk St. Moritzban egy pár órát. Gyönyörű falu egy tó partján. Már akkor is lenyűgözött, mikor öt évvel ezelőtt itt jártam. Akkor azonban kocsival érkeztem és este felé vonatoztam haza sötétben, így pont lemaradtam a csodás látnivalóról. De most bepótoltam.:) Visszatérve a falura, tele van drága szállodákkal, kiadó nyaralókkal és méregdrága üzletekkel, mint pl. Luis Vuitton, Gucci, Michel Kors, stb. Főleg gazdagok járnak ide pihenni, shoppingolni, síelni. És a japán turisták. Tele volt velük minden...
St. Moritzi "ferdetorony". Komolyan ferde.
St. Moritz Dorf
St. Moritz+St. Moritzersee
Kedvenc templomtornyom
Pont valami nagy fesztivál volt St. Moritzban. A sétáló utcán asztalok voltak végig, és színpadok zenészekkel, valamint nagy tömeg. Azért a híres Engandiner Nusstorte-t kipróbáltuk. Még mindig olyan finom, mint öt éve volt.:)
Visszafelé a busz a Julierpass, vagyis a Julier-hágó felé ment. A Julierpass Graubünden kantonban található Alpok-hágó, 2284 m magasan. A hágó magasságában fut a Rajna és a Duna közötti európai vízválasztóvonal. Most csak áthaladtunk rajta, de öt éve azért itt kiszálltunk pár percre a kocsiból. Valahol van is egy fotóm róla.:) A hágóra természetesen nem autópálya visz fel és lefelé sem az jön, kicsi falukon vezet keresztül az út. Néha a falukban egy sávossá szűkül össze az út a házak között. Nem semmi látvány busszal lejönni onnan.:P
Este kb. éjfélre értünk haza, és hulla fáradtan dőltünk be az ágyba. Másnap persze nyolckor már a munka volt. Így is nagyon megérte azonban az út. Csodás helyeken jártunk, nagy élmény volt.;)